Underemne: Koder

Formål med aktiviteten

At pigerne får kendskab til frimurerkoden på en sjov måde.

Materialer

- Kridt
- Frimurerkoden til pigerne

Sådan gør du

Ved denne aktivitet skal pigerne lære om frimurerkoden gennem leg. Pigerne bliver introduceret til frimurerkoden og skal lege en leg, hvor de bruger frimurerkoden. Hvis I er mange piger, kan der deles op i to hold med to baner.

1. Start med at introducere pigerne til frimurerkoden (Find informationer om koden på nettet, så du er sat godt ind i det inden)
Frimurerkoden består af 3 ruder med 9 felter i hver. I den øverste er der ingen tegn i ruderne, i den anden er der en prik og i den næste er der 2 prikker.

2. For at skrive en kode, skal du finde det bogstav du skal bruge i de 3 ruder og herefter tegne kassen af og fjerne bogstavet in-den i.

3. Pigerne skal nu lege en leg, hvor de bruger koden. Det vil være en god ide, hvis lederen printer frimurerkoden ud, så pigerne får den fysisk, når de skal lave denne leg.

4. Lederen tegner med kridt en rude med 9 felter og uden bog-staver i.

5. Pigerne skal herefter på skift hinke et ord, som resten af pigerne skal gætte.

6. Hvis de skal have et bogstav, hvor der ingen prik er, så skal de hoppe ind i det givne felt. Hvis de skal have et bogstav, hvor der er en prik, skal de hoppe en gang mere i det samme felt, og til slut skal de hoppe yderligere to gange i samme felt, hvis de skal have bogstavet med to prikker.

Filer

pdf Printvenlig Beskrivelse Koder Frimurerkoden VIS PDF