Spilopspejd (3-5 år), Spirer (0.-1. klasse), Grønsmutter (2.-3. klasse), Spejdere (4.-7. klasse), Rangere (17+ år)
Varighed Hel dag eller mere
Udenfor
Underemne: Naturens dyr
At lære fuglene at kende og observere dem. At være stille i naturen.
- Fuglebog
- Optagelser af fuglestemmer
1. Undersøg hvilke fugle, der lever i det område, hvor I vil lytte til dem.
2. Lær fuglenes udseende at kende og ud fra lydoptagelser kan I lære, hvordan de lyder. Undersøg også hvornår fuglene er mest aktive. Er det om morgenen eller om aftenen?
3. Tag nu ud og undersøg fuglene. Noter ned hvilke I ser, og hvilke I hører.
4. Tag gerne ud på flere forskellige tidspunkter af året og på forskellige steder. Undersøg om det er forskellige fugle, I ser og hører.
5. Lav en optegnelse over, hvilke fugle I ser og hører. Hvor I har set dem, hvornår I har set dem. Lav eventuelt en beskrivelse eller tegning af fuglene. Gerne på et stort stykke karton, der så kan hænges op i spejderhuset.
6. For at gøre aktiviteten spire- og smuttevenlig kan de evt. nøjes med at tegne de forskellige fugle og på den måde lære dem at kende. Når de så bliver spejdere, kan de bygge videre på aktiviteten ved at lave punkt 1 - 5.