Varighed 60+ min, Hel dag eller mere
Indenfor/Udenfor
Underemne: I naturen
At pigerne lærer, hvad der kan nedbrydes i naturen, og hvad der ikke kan.
- Bilag med illustrationer af ting, der kan nedbrydes og ikke nedbrydes i naturen.
- De samme ting skal indsamles i fysisk form, eksempelvis en bananskræl.
- Karton
- Farver
- Lim
- Saks
- Reflekser
- Lommelygter
- To store stykker pap (en med overskriften "Kan nedbrydes" og en med overskriften "Kan ikke nedbrydes")
- Eventuelt lamineringsmaskine
- Eventuelt paraply hvis det regner
1. Find billeder af ting der kan og ikke kan nedbrydes i naturen.
2. Klip dem ud og klister dem på karton til spillebrikker.
3. De fysiske ting placeres udenfor, inden spillet går igang (eventuelt med reflekser på, så de er lettere at spotte)
4. Kortene blandes og lægges på bordet med bagsiden opad.
5. Pigerne vælger på skift et kort at vende om.
6. Når spejderne har vendt et kort, skal de finde den fysiske ting ved spejderhuset (reflekser på tingene gør det lettere). Alle pigerne har en lommelygte.
7. Tag snakken - kan det eller kan det ikke nedbrydes i naturen.
8. Fortsæt til der ikke er flere kort og ting omkring spejderhuset.
9. Gå indenfor - her farvelægger pigerne spillebrikkerne.
10. Bagefter klistrer i brikkerne op på de to plancher alt efter, om de kan nedbrydes i naturen eller ej. Hvis I laver aktiviteten med de ældre spejdere, kan I tilføje/skrive på plancherne, hvor lang tid det tager for de forskellige ting at blive nedbrudt.
11. En ide i forhold til at gøre tid mere konkret kan være at lave en tidslinje, hvor I for eksempel sætter "farmor" på tidslinjen. Hun er i spejdernes øjne meget gammel, så hvis det tager længere tid for noget at blive nedbrudt end den tid, farmor har levet, så er det meget lang tid.