Sådan bliver gruppen synlig i medierne

Man kan altid sende gode historier ind til medierne. Det kan være, når der sker en spændende aktivitet i gruppen, når gruppen starter op igen efter sommerferien eller når gruppen samler skrald i skoven for at passe på naturen. Det vigtigste, man skal huske, er at fortælle historien på en kort og klar måde.

Lokalaviserne og lokale radiostationer er ofte glade for at få idéer. Begynd derfor med at finde ud af, hvilke medier der findes i jeres område. Det er altid smart at sende en pressemeddelelse direkte til en journalist, der tidligere har skrevet om spejderaktiviteter, og som gruppen i forvejen har kontakt til. Alternativt kan man gå ind på lokalavisens hjemmeside, finde siden med kontaktoplysninger og sende pressemeddelelsen til redaktionens fællesmail, til redaktøren og til en journalist, der sidder med lokalstof. Send gerne pressemeddelelsen til flere på lokalavisen – journalister modtager mange pressemeddelelser i løbet af en dag, så jo flere på avisen, der modtager mailen, jo flere vil se pressemeddelelsen. Husk på, at jo mere færdig en pressemeddelelse er, jo større chance er der for, at den bliver trykt i avisen.

En pressemeddelelse skal tænkes som en appetitvækker til journalisterne. Gå derfor efter at skrive de sjoveste og mest interessante ting først. Tænk også over, hvad jeres budskab er. Det kan for eksempel være, at gruppen dyrker fællesskabet og modet til at sige nej ved at rapelle ned fra et kirketårn. Eller at gruppen er ude i naturen for at tage en pause fra smartphones og sociale medier. Eller at gruppen har et godt fællesskab og bekæmper ensomhed. Det er også altid godt at sende billeder med fra gruppens aktiviteter.

Tommelfingerregler til pressearbejde

  • Der er forskel på aktivitet og budskab – budskabet er det underliggende formål med, hvorfor I laver aktiviteten. Husk altid at få jeres budskab med
  • Tænk på din pressemeddelelse som en appetitvækker – skriv de mest interessante ting først
  • Vedhæft et billede i god kvalitet (dvs. ikke taget med en smartphone)
  • Del gerne din pressemeddelelse med kommunikationskonsulenten på Korpskontoret – måske andre grupper kan få glæde af at se den?