Efter Den lille spejderuge: Rikkes klasse er ude hver uge

25.04.2025

Rikkes undervisning har ikke været den samme, siden hendes første børnehaveklasse deltog i Den lille spejderuge. I løbet af årene er der kommet flere undervisningstimer i naturen på skemaet, og senest har hun gjort onsdag til fast udedag, hvor klassen pakker taskerne og tager ud på tur. 

I 0. klasse på Sulsted skole, er der ikke noget, der hedder dårligt vejr. Deres lærer Rikke har deltaget i Den lille spejderuge de sidste fire år, og det er kun blevet større. Sammen med sin kollega Morten har hun besluttet, at klassen hver onsdag skal bruge naturen som klasseværelse – uanset om der er sol eller sne.  For både børn og voksne trives i, at de kommer udenfor og sanser den natur, der er omkring dem. 

-På de dage vi er indenfor, er det ikke ualmindeligt, at jeg skal løse omkring fem konflikter på en dag. Når vi har udedage, skal jeg aldrig løse en eneste konflikt. For der er ingen.  

Siden Den lille spejderuge startede i 2019, har Rikke haft sine børnehaveklasser tilmeldt. Og det har været med stor succes.  

Igennem årene har Rikke sørget for, at der var flere og flere tidspunkter udover Den lille spejderuge, hvor hun kunne tage eleverne med ud i naturen, fordi det har været et godt læringsrum og et afbræk fra de almindelige dage i klasselokalet.  

Som et nyt initiativ besluttede hun at gå “all in” i år, og siden skoleårets start, har hun sammen med kollegaen Morten taget 18 elever med ud i naturen ugentligt.  

-Det har været en gave at komme så meget ud i naturen.  Det har givet mig så mange overraskelser at tage børnene med ud. De forventninger jeg har til børnene på forhånd, viser sig ofte at kunne ændre sig. Blandt andet når børn, der ikke nødvendigvis er bogligt stærke kommer ud i naturen og kan vise de evner de har, siger hun og fortsætter:  

-Det er så tydeligt, at det giver dem en enorm selvsikkerhed, og alle børnene vokser, når de lærer nye færdigheder i naturen, samtidig med de får en helt anden ro.  

Får støtte  

Ifølge Rikke er det ikke kun børnenes selvtillid der er vokset af den anderledes undervisning. Der er også andre fordele ved at tage fællesskabet udenfor klasselokalet. Hun oplever forbedringer i børnenes motorik, deres hånd til øje-koordination, ligesom de bedre mestrer at skrive bogstaver og tal, fordi de har lært at fordybe sig.   

-Jeg har været børnehaveklasseleder i 12 år, og selvom intet er undersøgt, så ville det undre mig meget, hvis det viste sig, at vores dage udenfor ikke var en del af forklaringen til denne klasses niveau, der har været ude en gang om ugen.  

Hun oplever også, at forældrene er meget begejstrede for projektet. De støtter op og hjælper til, hvor det er nødvendigt for at bevare naturglæden og fællesskabet for børnene.  

Beslutningen om en ugentlig udedag har også modtaget både interesse og støtte kommunalt og blandt fonde. Klassen har fået en økonomisk håndsrækning. De har blandt andet søgt Villum-fonden, som bevilligede næsten 100.000 kroner til grej og cykeltrailere, ligesom skoleforvaltningen i Aalborg Kommune har tildelt dem en vejleder, der har hjulpet dem i gang med forskellige projekter, der kan laves udenfor. De har blandt andet også haft besøg af en naturvejleder, der lærte eleverne at snitte og burge dolk.

-Det er så dejligt, at så mange støtter op, men det var ikke noget, der var kommet i stand, hvis ikke vi var startet med Den lille spejderuge. Det projekt har forandret min måde at være børnehaveklasseleder på, så både børnene og jeg mærker en større glæde i ugen.