Pædagog om projekt: ”Pigerne turde nogle nye ting, når de alene var piger”

17.06.2022

Under og efter projektet Spejd med pigerne folder SFO-piger i Haderslev sig ud på en ny måde.

Lisbeth, der er pædagog, er ved at gøre klar til onsdags-bål.  En gruppe piger skynder sig over til hende for at spørge, om de ikke nok må hjælpe.

Kort tid efter er de i gang med lægge brænde op på bålstedet og om lidt parate til at stryge en tændstik og tænde bålet.

I SFO’en på Fællesskolen Favrdal-Fjelstrup i Haderslev oplever pædagogerne, at flere piger i højere grad end tidligere har fået mod til at udfolde sig mere i naturen.

Det sker, efter at de yngste piger i SFO’en har været med i De grønne pigespejderes projekt Spejd med pigerne, hvor pædagoger og spejderledere fra samme lokalområde udvikler og tester forløb med naturaktiviteter, som har fokus på friluftsliv og pigefællesskab.

Piger, der tør

Netop projektets pigefællesskab, mener Lisbeth, er noget særligt.

”Pigerne turde nogle nye ting, når de alene var piger. De klatrede i træer og kiggede på edderkopper. Der var plads til, at de også kunne indtage rollen, som de, der tør. Der var ingen, der grinede eller stillede spørgsmålstegn, og derfor kunne de udfolde sig meget mere,” fortæller hun.

Samme konklusion lyder der i undersøgelsen af projektet, som er foretaget af forskere fra Syddansk Universitet. Her beskrives det blandt andet, at pigerne oplevede, at aktiviteterne forløb anderledes med mindre uro og forstyrrelser, når de kun var piger.

Projektet har inspireret Lisbeth til, at man kan lave aktiviteter på flere forskellige måder.

“Jeg tager med, at det ikke er forkert en gang imellem at lave aktiviteter alene med pigerne i SFO’en. Hvis du laver nøjagtig samme aktivitet med en drenge- og en pigegruppe, så får du ikke det samme. Jeg så mine piger folde sig ud på en ny måde og fik et bedre indtryk af nogle af dem, end jeg havde før.”

Pigesammenhold på tværs af årgange

Under Spejd med pigerne har det også været tydeligt, at pigerne på tværs af årgange har lært hinanden bedre at kende.

”Pigerne var gode til at tage hånd om hinanden. Nogle var på det tidspunkt meget forsigtige og turde for eksempel ikke bygge en hule. Men så kom der nogle større piger og tog dem med,” fortæller Lisbeth.

Derfor er hun ikke i tvivl. Hun vil gerne være med i Spejd med pigerne igen – og har allerede rakt ud til den lokale leder igen.

”Hvis vi bygger et fællesskab hernede i SFO’en, så er det ikke farligt at sige hej til de store. Så tager de store hånd om de små. Det kunne være fantastisk at bygge den bro.”

Hvis du er pigespejder eller pædagog og nysgerrig på at starte et samarbejde mellem den lokale spejdergruppe og SFO, finder du vejledninger og værktøjer til Spejd med pigerne her.