Sådan vækkes pigers naturnysgerrighed: Inspirerende aktiviteter med plads til mellemrum

11.05.2022

Projektet Spejd med pigerne har vist, at det er vigtigt at facilitere aktiviteter med naturen som omdrejningspunkt, hvis man skal vække SFO-pigers naturinteresse. Samtidig skal der være rum for og tid til, at pigerne udforsker på egen hånd og følger deres nysgerrighed.

Hvordan får man 6-10-årige piger til at blive nysgerrige på naturen? Det har projektet Spejd med pigerne undersøgt.

Projektet er et samarbejde mellem pædagoger og pigespejdere, som sammen har udviklet aktiviteter til SFO-piger med fokus på friluftsliv og naturglæde.

Evalueringen af projektet landet, og en vigtig viden, vi kan tage med, er, at det har betydning at skabe en god balance mellem styrede aktiviteter, der inkluderer naturelementer i uderummet og muligheden for, at pigerne selv kan på opdagelse og udforske naturen og dens elementer.

Omgivelser med naturelementer fremfor legepladser

Når piger i SFO-alderen skal have vækket deres naturinteresse, er det vigtigt, at de ikke blot bliver taget ud på legepladsen, hvor det er gynger og rutschebaner, de vil kaste sig over.

I stedet skal pigerne tages ud, hvor der er forskellige former for naturelementer, såsom træer, buske og dyreliv. Det fortæller Søren Andkjær, der er lektor og forsker på Institut for Idræt og Biomekanik på SDU og har været med til at skrive evalueringsrapporten.

”Vi kan se at det betyder noget, at der er forskellige naturelementer. Vi taler bestemt ikke om vild natur, og at det er nødvendigt at tage langt væk. Men man skal gerne kunne finde en bænkebider eller regnorm. Niveauforskelle i terrænet er også værd at tilstræbe,” siger Søren Andkjær, Lektor og forsker på Institut for Idræt og Biomekanik på SDU.

Faciliterede naturaktiviteter vækker pigernes nysgerrighed

I projektet blev SFO-pigerne taget udenfor til naturstyrede aktiviteter, som SFO-pædagogerne og pigespejdere i samarbejde udviklede. En naturstyret aktivitet var eksempelvis, at pigerne er blevet sat til at samle forskellige blade eller lave et bål.

”Det er godt at sætte nogle ting i gang, der retter sig mod naturen. Ved at styre aktiviteterne kan vi lære børnene om naturen, og hvordan man kan udforske den. Herigennem kan vi inspirere og motivere dem til at interesse sig for naturen,” siger Søren Andkjær.

Han understreger dog samtidig, at planlægning og faste aktiviteter ikke må fylde det hele.

”Det er vigtigt, at der er noget fleksibilitet – det vi også kalder ’mellemrum’. Pauser til at pigerne kan gå på opdagelse selv, lege selv og udforske selv. I den pædagogiske tilrettelæggelse skal der være fleksibilitet, hvis det skal være helt hensigtsmæssigt. Det hele skal ikke være detailstyret med klokkeslæt.”

En gylden balance

Der skal altså være plads og tid til, at børnene kan lade sig gribe af naturen og udforske det, de selv finder. Hvis de er i gang med at bygge en hule eller finder orme og snegle, skal de have lov til at betragte ormehullerne og røre ved snegleslimet.

Alt i alt handler det om at skabe en gylden balance mellem naturstyrede aktiviteter og plads til at pigerne udforsker på egen hånd:

”Nogle børn vil kaste sig over naturen, og andre vil vente på, der kommer nogle og sætter dem i gang. Jeg tror kombinationen af, at der er noget, der er styret og noget, der er frit, er god. Det er godt at vække deres interesse og så give dem frirummet, hvor de følger egen interesse – selvfølgelig betinget af, at der er noget i omgivelserne, der kan vække interessen,” siger Søren Andkjær.

Projektet er støttet af udlodningsmidler til Friluftsliv fra Friluftsrådet.