Værdiløb om pigespejderværdier

25.11.2018

“Vi er jo forskellige pigespejdere alle sammen og vi har hver vores identitet og alle mulige forskellige værdier”. Sådan starter Amalie (Ringsted) og Sofie-Amalie (Vorup-Kristrup) ud lørdag eftermiddag. Arrangementet ‘Værdiløb’ skal nemlig til at starte.

Ideen med løbet er at få de definerede pigespejderværdier lidt mere ind under huden. På den måde har pigespejderne mulighed for at lære dem fra sig til selv de mindste hjemme i grupperne.

Løbet starter, og holdene fordeler sig ud på de 8 forskellige poster.

Udvikling af piger og kvinder

En af løbets poster tager udgangspunkt i værdien ‘Udvikling af piger og kvinder”. Holdene på posten bliver præsenteret for et billede af en pigespejder og nogle ord. “De får udleveret en illustration af en ung pige og noget papir med egenskaber, der skal kobles på hende. Holdene skal forsøge at placere egenskaberne på pigens forskellige kropsdele alt efter, hvad de synes passer sammen. Fx. i hjertet ligger værdier, og i hovedet er de personlige lederkomptetencer. Det giver anledning til en god snak blandt holdene”, siger Krista Bøgebo.

3 pigespejdere fra Slagelse sidder og diskuterer, hvor egenskaberne skal placeres. “Ledelse må være i benene” -“Ej det må være fundamentet”.

Snakken kører derudaf og beslutningerne træffes i fællesskab. “Det kan være svært at placere, fordi vi alle har forskellige ideer om, hvor ordene hører til. Men vi får snakket det hele igennem, og det må være det vigtigste”, griner de.

Ungdommens ønsker til et nyt folketing

På posten knyttet til pigespejderværdien ‘Demokratisk uddannelse’ bliver der også diskuteret i grupperne. Der er stillet tavler op med “ungdommens ønsker til et nyt folketing”. Det er holdenes opgave at diskutere de forskellige foreslag og sætte klistermærker på dem, de synes giver mest mening i forhold til pigespejderne.

”Alle i gruppen skal være enige om at sætte klistermærket, så posten handler også meget om at snakke sammen og finde frem til en fælles beslutning”, siger Emma Elgaard Larsen, som står ved posten og sætter holdene igang.

Der bliver snakket flittigt i holdene, og hvert eneste forslag bliver vendt og drejet. Her mærker man virkelig engagementet, og holdene er ikke bange for at komme med deres holdning til, hvorfor et bestemt ønske skal have et klistermærke.

Særligt forslagene om uddannelse og undervisning er der stor opbakning til, og ved slutningen af værdiløbet er de omringet af mange klistermærker.

Samtalen er central

Både de indendørs og udendørs poster summer af snak, og det er tydeligt at en stor del af løbet handler om netop dette. At det vigtigste i sidste ikke er, om holdene får løst opgaven, men derimod at de får startet en god samtale, der kan gøre dem klogere på pigespejderværdierne og hinanden.