Terra2021 - Østdanmark

Her på siden kan du finde alt hvad du behøver af informationer for Terra 2021 ØST. Siden består af alle de emner vi ønsker at belyse, opstillet i alfabetisk orden. Det betyder, at er der et emne du ikke ser listet er du velkommen til at kontakte lejrchef, Bettina Pedersen, for at få det tilføjet – er emnet vigtigt for dig, er det vigtigt for os!

Det er ikke alle emner der er belyst fra start. Efterhånden som vi har informationerne til dig udfylder vi emnerne.

Det er vigtigt for os, at alle ledere let kan finde informationerne uanset hvornår de har brug for at finde frem til noget. Du behøver altså ikke lede en masse e-mails igennem for at få viden om Terra 2021.

Vi håber, at I vil opleve denne side som et nyttigt redskab for jer i forberedelserne til lejren og vi hører gerne fra jer skulle der opstå tvivl, I har spørgsmål eller ris/ros til denne kommunikationsform.

Men bare rolig! De største nyheder deler vi sideløbende i nyhedsbrevet og i begivenheden på Facebook så ingen går glip af deadlines eller andre vigtige ting.

Bemærk!
Siden er nu opdateret efter at lejren måtte rykkes til 2021 grundet Corona. Du kan altså trygt regne med oplysningerne på siden.

Bettina Pedersen
e-mail: bettin@pigespejder.dk

Tlf.: 28 57 69 46

Lejr ABC

Adresse

Arresøcenteret
Auderød  Byvej 4,
3300 Frederiksværk

Afhentning

Alle grupper starter først nedtagning af telte mv. EFTER frokosten fredag.  Udtjekning starter ikke før kl. 14.00, og alle gruppers lejrplads skal godkendes af lejrstaben før pladsen forlades. Busser mv. skal forlade området senest kl. 16.00.

Aktiviteter

Aktiviteterne fordeler sig på 4 blokke. Blokkene tager udgangspunkt i hver sin Gniste-piges personlighed og hendes tilgang til klima.
Onsdag er der en særlig aktivitetsblok, hvor deltagerne skal på en gåtur ud i naturen og lære lidt om naturen omkring dem. Samtidig samler vi affald sammen, som skal bruges i en konkurrence med VEST om hvilken lejr, der har samlet mest affald.
Lejrledelsen arbejder mod, at alle ledere er sammen med egne medlemmer under alle aktiviteterne.

Ankomst

Området åbner for ankomst kl. 9.00. Ved ankomst skal en leder tjekke enheden ind og får så anvist lejrpladsen. Det er enhedens ansvar at være klar til åbning af lejren kl. 15.00. Inden åbningen skal enhederne rejse telte, spise medbragt frokost og på opdagelse i området via ”Velkomstløbet”.

Besøg

Der bliver ikke en egentlig besøgsdag. Det er op til grupperne at lave aftaler med eventuelle gæster under hensyntagen til lejrens program.

Bål

Se ugeplan for, hvornår der er fælles lejrbål. Det er ikke tilladt grupperne at afholde lejrbål på teltpladsen i form af åben ild. Vi opfordrer til at finde alternativer skulle gruppen ønske at holde eget lejrbål. Sådanne lejrbål skal naturligvis afvikles under hensyntagen til programmet.

Enhedsleder

Vi drømmer om en lejr hvor alle enheder inden for målgruppen deltager, men det kræver at enhedslederne bakker op. Som enhedsleder på lejren er din eneste opgave som udgangspunkt at være sammen med enheden. I spiser sammen, er på aktiviteter sammen og har fritid sammen. Derudover tilbyder vi alle voksne to aktiviteter på lejren: Et escaperoom kun for voksne og et foredrag/undervisning om et emne som giver mening for enhedslederne. Mere herom følger.
Der er altså ikke tale om, at enhedslederne skal gøre toiletter rent, stå på poster og sidde til timelange ledermøder samtidig med at enhedens piger splitter teltet ad.

Faner

Grupperne er velkommen til at medbringe faner til åbningsbålet og afslutningen. Skriv en e-mail til lejrchefen, hvis I tager en fane med, så staben kan planlægge ceremonierne.

Forbered hjemmefra

Gudstjeneste

Der afholdes en gudstjeneste i børnehøjde. Se ugeplanen.

Internationale deltagere

Lejren inviterer spejdere i rette aldersgruppe fra de nordiske lande med. Vi gør opmærksom på, at de internationale spejdere, som inviteres, ikke begrænses i forhold til køn.

Jobbørs

Vi har nu et helt ekstra år at arbejde i, og det giver alle som måtte ønske det en helt unik mulighed for at blive en del af lejren. Der er tre modeller som du kan benytte dig af:

Medhjælper
Alle vores teams har brug for medhjælpere. En medhjælper er en over 16, som ikke deltager som enhedsleder, seniorpatruljemedlem eller ansvarlig, men som tilknyttes et særligt team. Ønsker du at blive medhjælper skal du kontakte Bettina Pedersen (Bettin@pigespejder.dk). Følgende områder har brug for medhjælpere: Mad, aktiviteter, sikkerhed, underholdning, løb, voksenområde, torvet, seniorpatruljer og internationale.
Spørg os endelig, hvis du ønsker at vide, hvad områderne omfatter eller der er andet du er i tvivl om. Det er helt uforpligtende at spørge.

Enhedsleder
Se afsnittet ”Enhedsleder” ovenfor.

Ansvarlig
Lejren har opgaver, hvor der endnu ikke er nogen, som har påtaget sig ansvaret. At man har påtaget sig en ansvarsopgave betyder ikke, at man står alene. Du får hjælp af de mange, som melder sig som medhjælper, og du har mulighed for at finde team-medlemmer i dit eget netværk. Samtidig er der naturligvis hjælp at hente i lejrledelsen, og de, som ønsker det, kan invitere en ind i teamet som med-ansvarlig.
Vi savner ansvarlige til: mad, voksentilbud, scenemester, torvemester, tusmørkeløb og introløb, maskot, aktiviteter.
Lejren har lavet udførlige beskrivelser af disse ansvarsområder som findes her.
Ønsker du at påtage dig en ansvarsrolle, eller vil du vide mere om, hvad det indebærer, så kontakt lejrcheferne.

Det er vigtigt for lejrledelsen at leve op til løftet om at enhedsledere KUN agerer enhedsledeer på Terra2021, og derfor har vi brug for at så mange som muligt melder ind på opgaver som medhjælper eller ansvarlig. Kun ved at løfte i flok kan Terra2021 blive den succes, vi forsøger at sætte rammerne for. 

Kiosk

Kontakt under lejren

Lederaktivitet

Lederopgaver

Se under Enhedsleder.

Lederrollen

Se under Enhedsleder.

Lejrledelsen

Lejrchef: Bettina Damgaard Pedersen, bettin@pigespejder.dk – 2857 6946
Lejrchef assistent: Kristine Thye Andersen (Kif), kristinethye@live.dk

Lejrmærke

I forbindelse med Terra2021 udgives et lejrmærke, som grupperne kan købe til indkøbspris. Prisen kendes endnu ikke, ligesom det endnu ikke er muligt at bestille mærket.

Lejrnavn

Lejren hedder Terra2021. Terra er latin og betyder jorden.

Lejrsang

Lejrsangen er et vers skrevet til sang nr. 20 i sangbogen. Det er skrevet af et medlem, som deltog i en konkurrence som netop havde til formål at finde frem til lejrsangen. Vinderen blev Spirerne fra Skt. Jakob gruppe og deres leder Charlotte Smil Thiel Pedersen. De er lige nu ved at tilrette verset så det passer til det nye årstal. Den rettede version vil blive offentliggjort hurtigst muligt.

Mad

Der er fællesspisning i et spisetelt med borde og bænke. Et køkkenhold vil stå for maden, men I skal selv vaske op.

Der spises i to hold både til frokost og til aftensmad, men morgenmad nydes, når det passer gruppen – dog i et bestemt tidsrum (se ugeplanen).
Aftensmaden leveres af et Cateringfirma (Fru Bonde). Frokosten er smør-selv, og morgenmaden er buffet.

Maskot

Lejrens maskot hedder Terra.

Merchandise

Det vil være muligt at købe et lille udvalg af Terra2021 merchandise.

Medbring – deltager

Medbring – gruppen

Medicin

Mærker

I forbindelse med Terra2021 udgives et lejrmærke som grupperne kan købe til indkøbspris. Prisen kendes endnu ikke, ligesom det endnu ikke er muligt at bestille mærket.

Målgruppe

Lejren er for de yngste enheder, altså alle der er medlem som Spilopspejder, Spire eller Grønsmutte. Derudover inviteres også spejdere i samme aldersgruppe fra de nordiske lande med. Vi gør opmærksom på, at de internationale spejdere, som inviteres ikke begrænses i forhold til køn.

Overnatning

Alle deltagere skal sove i telt. Enheden skal selv medbringe telte til overnatning.

Parkering

Post

PR

Pris

Refusion

Korpsets regler for rejserefusion gør det ikke muligt at refundere gruppernes rejseudgifter, når der afholdes to lejre.

Seniorpatruljen

Se særlig side for seniorpatruljen her.

Sikkerhed

Spilopspejd

For spilopspejdere er der to muligheder for deltagelse: Hele lejren eller fra mandag til onsdag (med afgang efter spiloppernes lejrbål). Der er aktiviteter for spilopperne under hele lejren, og vi opfordrer alle til at vælge den fulde lejr.
En særlig spilop-værtinde vil tage sig ekstra godt af spilopperne og den forælder, som deltager på lejren.

Spisning

Alle måltider foregår i spiseteltet, hvor der er siddepladser og borde. Frokosten og aftensmaden spises i to hold. Morgenmaden er tilgængelig i et bestemt tidsrum (se ugeplan) og det er op til jer, hvornår I spiser morgenmad så længe I er klar til dagens programstart.

Stab

Ved begrebet stab forstås en person, som har en ansvarsopgave. Staben skal tilmelde sig antal dage, man er på lejren, og man skal have været i kontakt med lejrchefen for at aftale, at man deltager som stab. Der er begrænset pladser i staben idet der også er påregnet en sengeplads til staben.

Telefon opladning 

Tema

Spejdere bruger naturen aktivt, og vi vil så gerne bidrage til, at alle piger, som er medlem af De grønne pigespejdere, aktivt tager del i beskyttelse af naturen. Derfor har vi valgt, at temaet skal være klima. Det drejer sig ikke kun om at samle affald op. I børnehøjde lærer vi, hvordan vores vaner påvirker naturen, hvad vi selv kan gøre, og hvorfor de voksne snakker så meget om klima.

Tidspunkt

26. juli 2021 – 30. juli 2021. Begge dage inklusiv.

Tilkendegivelse

Af hensyn til planlægningen beder vi alle grupper om at tilkendegive hvorvidt de påtænker at deltage og med hvilke enheder. Vi har ingen forventning om, at I kender antallet af deltagere endnu. Grundet udskydelsen af lejren som konsekvens af Corona-virussen er det nødvendigt med en ny runde af tilkendegivelser. Mere information herom følger.

Tilmelding

Grundet udskydelsen af lejren som konsekvens af Corona-virussen er det nødvendigt med en ny runde af tilkendegivelser. Mere information herom følger.

Toiletforhold og bad

Ugeplan

Velkomstløbet

Når teltene er rejst, og frokosten er spist, er det tid at tage på opdagelse i området, så lejren kan give en lille smule følelse af tryghed for pigerne. Hertil er arrangeret et velkomstløb. Da det er forskelligt hvor langt grupperne har til lejren, har vi fuld forståelse for, at det kan være svært at nå det hele inden kl. 15. Derfor lader vi løbet hænge indtil aftensmaden. Det er vigtigt, at alle enheder når løbet, men også at i har teltene rejst, spist frokost og særligt at I deltager i åbningen af lejren. Vi håber denne fleksibilitet i løbet kan hjælpe Jer.

Venskabsgrupper