Gruppens økonomi

Gruppebestyrelsen er økonomisk ansvarlig for gruppens økonomi herunder ansvarlig for at få udarbejdet et årligt (års)regnskab i overensstemmelse med god regnskabsskik, som angivet i korpsets vedtægter (jf. §7 stk. 7 litra a).

For at have et godt overblik over gruppens fremtidige udgifter, indtægter og formue, bør gruppebestyrelsen også få udarbejdet et budget for min. det forestående år.

Det er gruppekassererens ansvar at føre gruppens regnskab herunder opkræve kontingent hos gruppens medlemmer, betale afgift til korps og region samt godtgøre udlæg og betale indkomne regninger.

Det anbefales at gruppen benytter Medlemsservice som regnskabssystem og til kontingentopkrævning i gruppen. Hent hjælp hos supporten på medlem@pigespejder.dk  

Årsregnskab

Årsregnskabet skal underskrives af hele gruppebestyrelsen og godkendes af generalforsamlingen, hvilket markerer afslutningen på processen. Generalforsamlingens godkendelse noteres i generalforsamlingsreferatet, hvor vigtige nøgletal såsom resultat, egenkapital og aktiver fremhæves.

Årsregnskabet skal bl.a. indeholde:

  • En opgørelse over gruppens årlige indtægter og udgifter
  • En balance hvor gruppens aktiver og passiver er anført, herunder bl.a. eventuel offentlig ejendomsværdi på ejede lokaler og hytter. Hytter som evt. ejes med andre, skal ligeledes anføres i regnskabet med den andel som ejes.

Regnskabet skal revideres af gruppens revisor og godkendes af gruppebestyrelsen. Det reviderede årsregnskab skal indsendes til korpskontoret senest d. 1. juli. Husk at regnskab og ALLE bilag skal gemmes i indeværende år + 5 år.

Budget

Et budget er en plan for forventede indtægter og udgifter og bruges til at sikre at spejdergruppen får/har en sund økonomi. Herunder er en oversigt over de mest almindelige udgifter og indtægter, der forekommer i en spejdergruppe.

Indtægter:

  • Kontingent
  • Kommunale tilskud
  • Aktiviteter og samarbejdsaftaler
    (fx salg af lodsedler, loppemarkeder etc.)
  • Fundraising

Udgifter:

  • Korpsafgift
  • Regionsafgift 
  • Udgifter til lokaler fx. Husleje og forbrugsudgifter
  • Forsikringer
  • Udgifter til daglige mødeaktiviteter
  • Løbende indkøb og vedligeholdelse af materiel
  • Lederuddannelse
  • Lederpleje