Børneattester

De grønne pigespejdere indhenter børneattester på alle ledere, patruljeledere, instruktører og andre, der er fyldt 15 år og er i direkte kontakt med børnene.
Hovedbestyrelsen besluttede i maj 2021, at børneattester er gyldige i to år. Det betyder, at man som aktiv leder mm. skal have fornyet sin børneattest hvert andet år.

Fast tilknyttet leder

Som fast tilknyttet ny leder eller hjælper i gruppen, skal børneattesten indhentes, når du begynder.

Ikke fast tilknyttet

Er du ikke fast tilknyttet skal attesten være indhentet efter senest tre uger.
Som “ikke fast tilknyttet” skal der hentes børneattest, når du:

  • Har været tilknyttet enheden i mere end tre måneder.
  • Inden for disse tre måneder mindst tre gange eller i en sammenhængende periode på mere end en uge har fungeret som leder, patruljeleder, instruktør eller anden funktion, hvor du har været i direkte kontakt med børnene.
  • FORUDSAT at du fortsat skal være tilknyttet enheden.

Herunder kan du læse den af hovedbestyrelsen besluttede procedure for behandling af børneattester i korpset.

Procedure for indhentelse af børneattest (pdf)
download-icon view-icon accordian-icon

Sådan gør du

Behandling af børneattester foregår elektronisk via Medlemsservice. Indhentningen forudsætter således, at du har en digital postkasse fx e-Boks.

Det er din gruppeleder, der efterspørger børneattesten igennem Medlemsservice, og det er dig, der i din digitale postkasse godkender, at der indhentes en børneattest på dig.

www.medlemsservice.nu kan du under Vejledninger finde en udførlig guide i ‘Kom godt i gang med Spejdernes Medlemsservice’-vejledningen . Under Tips og Tricks på samme side finder du også en guide til, hvordan det foregår.

Processen er illustreret herunder.