Emne: Løb/leg
Pigerne skal på sanseløb, og de skal blive bevidste om, hvornår de bruger de forskellige sanser.
• Sovepose
• Forskellige ting til at gemme i soveposen (f.eks. tallerken, sko, lineal, bold, flaske, æble)
• Ting til at lugte (f.eks. karry, sæbe, kanel, appelsin)
• Tin til at smage (f.eks. vingummi, agurk, sukker, ketchup)
• 2 tæpper
• Ting til synskimsleg (f.eks. saks, pas, glas, nøgler, kuglepen, bog)
• Rafte
1. Lederne lægger posterne ud, så de ligger klar inden for et overskueligt område, men ellers følges hele gruppen ad.
2. Fortæl pigerne om, at de nu skal ud på løb, hvor de skal bruge de forskellige sanser. Sammen går I rundt til de forskellige poster, hvor en leder instruerer.
a. Følesansen: Pigerne skal tage sko og strømper af og putte fødderne ned i en sovepose. Sammen skal pigerne gætte, hvad det er for nogle ting, der gemmer sig i soveposen ved kun at mærke med tæerne.
b. Lugtesansen: Pigerne skal stå på en række med bind for øjnene. De skal alle lugte til nogle forskellige ting – en ad gangen, og i fællesskab skal de blive enige om, hvad det er, de lugter til.
c. Høresansen: Send pigerne lidt ind i skoven, eller bare væk fra de andre og få dem til at sætte sig ned. Lad pigerne sidde i nogle minutter og lytte. Når de kommer tilbage, kan I snakke om, hvad de kunne høre.
d. Smagssansen: Pigerne skal stå på en række med bind for øjnene. Lad pigerne smage på forskellige ting, som de i fællesskab skal gætte, hvad er.
e. Synssansen: Her skal pigerne lege klassisk kimsleg. 15 forskellige ting er gemt under tæppet, som de får lov til at se på i et minut, før de bliver gemt igen. Herefter skal pigerne fortælle, hvad de kunne se.
f. ”Balancesansen”: Læg en bane op, hvor pigerne skal gå på rafter, eller hvad I har omkring jer. Lad forældrene hjælpe deres pige med at holde balancen.