Varighed 30-60 min, 60+ min

Forberedelsestid 15 minutter

Indenfor

Formål med aktiviteten

Pigerne får på en sjov måde medbestemmelse i, hvordan deres teaterstykke skal udforme sig.

Materialer

Se fil

Sådan gør du

1. Denne aktivitet er en kreativ teateraktivitet, hvor pigerne selv har stor medbestemmelse i forhold til, hvordan aktiviteten udvikler sig. Derfor er der kun nogle få, enkle rammer, som skal være på plads, inden aktiviteten starter.

2. Aktiviteten begynder med, at en pige starter med at få en instruktion, som lederen læser fra en seddel. F.eks. står der ”en gammel mand kommer gående ind mod den store skov...” En anden pige får læst en seddel, hvor der står, at hun skal bestemme, hvad den første pige skal have på, og hvordan hun skal gå, når hun er den gamle mand.

3. Den anden pige trækker nu en seddel, hvor der f.eks. står ”den gamle mand møder nu en gammel heks, der løber meget hurtigt”. Nu skal en tredje pige bestemme, hvordan heksen skal klædes ud, og hvad heksen nu skal gøre.

4. På næste seddel står der ”hvad gør den gamle mand og heksen, da de møder hinanden?” Nu skal næste pige i rækken bestemme, hvad man- den og heksen gør, og sådan fortsætter legen med, at pigerne skiftes til at have indflydelse på, hvordan historien skal udvikle sig.

5. Se fil for inspiration til de første sætninger og materialeliste. Aktiviteten er en del af Årsmærket 2006.

Filer

pdf Teater I Udvikling VIS PDF