Varighed 20-30 min

Forberedelsestid -

Udendørs

Underemne: Koder

Formål med aktiviteten

At pigerne møder røversprog og lærer at aflæse koden.

Materialer

- Poster og introbrev
- Snor og plastiklommer
- Skat og kiste (slik eller andet i en kasse/kiste)
- Udklædning til pirat
- Papir, blyant og saks

Sådan gør du

Ved denne aktivitet skal pigerne lære røversprog, som er en lidt svær kode. Pigerne lærer koden gennem et lille løb, som bliver sat ind i en historie om en pirat. En af lederne skal klæde sig ud som en pirat. Inden mødet afholdes, skal man selvfølgelig som leder selv kende koden:

Røversprog er et hemmeligt sprog, så man kan snakke sammen, uden at andre forstår det. Man erstatter enhver konsonant i en sætning med: konsonanten + et o + den samme konsonant igen. F.eks. bliver “mis” til “Mom - i - sos”. Vokalerne lader man blive, som de er.
Pirat John er endt ved pigerne, fordi han har brug for deres hjælp. Han har hele sit liv været på et piratskib. De andre pirater på skibet, har været rigtig lede overfor pirat John, fordi han var dårlig til at slås. Derfor ville pirat John ikke aflevere en del af et skattekort, som han havde fundet. De tvang ham derfor til at gå planken ud på sit piratskib. Han er nu svømmet i land, og leder efter nogle bedre mennesker at dele skatten med. Han har et brev med, og vil gerne have pigernes hjælp til at finde de sidste dele af skattekortet og skatten.
1. Løbet starter med et introbrev fra piraten, som står på røver-sprog (se bilag i printvenlig beskrivelse). Piraten kan selvfølgelig røversprog, og introducerer derfor pigerne til koden og forsøger at lære dem det.
2. Piraten har også første brik af skattekortet med sig.
3. Introbrevet leder pigerne og piraten til post 1, hvor løbet starter. Det handler så om at finde de sidste 3 brikker af skattekortet og skatten.

Filer

pdf Printvenlig Beskrivelse Koder Røversprog VIS PDF