Her på siden finder du andet aktivitetsmateriale end vores mærkeforløb. Det er både et iværksætterforløb, der er udviklet på tværs af spejderkorpsene i Danmark og kampagnehæfter fra de sidste fem års medlemskampagner med Gnisterne.

Her på siden finder du andet aktivitetsmateriale end vores mærkeforløb. Det er både et iværksætterforløb, der er udviklet på tværs af spejderkorpsene i Danmark og kampagnehæfter fra de sidste fem års medlemskampagner med Gnisterne.
Aktiviteterne i SciencePirater hviler på en metode kaldet Science Spejdermetoden, der kombinerer vigtige metoder og værdier fra spejdermetoden og science metoder. Alt materiale udviklet af SciencePirater tager udgangspunkt i de fem punkter:
Metoden er udviklet for at udnytte det store potentiale, der er i koblingen mellem spejderaktiviteter og naturvidenskab, og er teoretisk funderet i problembaseret læring (at lære nyt ved at stille et spørgsmål eller se et konkret problem og finde svaret eller løsningen) og learning-by-doing.
SciencePiraters aktivitetshæftet er fyldt med 19 spændende naturvidenskabelige oplevelser, som du og dine spejdere kan plukke fra eller bruge til et helt forløb på flere møder eller en weekend.
Brug dette aktivitetsmateriale, der passer til alle alderstrin i gruppen, til i fællesskab at finde på nye steder, hvor mærkerne skal sidde. Materialet passer til et almindeligt spejdermøde. Der er lagt op til refleksion, idéudvikling og praksisforløb om, hvordan du selv vil gøre med dine mærker.
Temaet for medlemskampagnen 2019 var Til fremtiden med Gnisterne. Aktiviteterne ruster os til spejderliv i fremtiden og deltagerne skal undersøge, hvad vi måske laver til spejder om 100 år. Der er blandt andet robotbyggeri, fremtidsbriller og mad med orme.
Materialet skal gøre FN’s verdensmål nærværende og håndgribelige for børn og unge i Danmark, og være med til at give en forståelse af, at alle kan bidrage til målenes opfyldelse. Især med konkrete anvisninger på handlinger, spejderne kan gennemføre i lokalmiljøet. Materialet kan bruges af hele gruppen samlet til et aftenmøde, men det kan også bruges i hver enkelt enhed. Det kan bruges, uanset om man afholder Spejderdagen på selve dagen, eller i forbindelse med møderne op til eller efter d. 23. april.
Iværksætteri giver værdi er et tværkorpsligt aktivitetsforløb for spejdere i alle aldre. Formålet med Iværksætteri giver værdi er at give den enkelte spejder gode oplevelser med at arbejde med Social Innovation og samskabelse. Spejderne skal finde en lokal samfundsudfordring, som de vil lave en løsning til. Du kan læse mere og finde aktivitetsmaterialet på: www.pigespejdernesfællesråd.dk/IGV
Gnisterne tager verden rundt og leger med de fire elementer: Ild, vand, luft og jord. Dragebyggeri, ukrudtsafbrænding og en hjemmelavet vandkikkert er nogle af aktiviteterne.
Gnisterne er på rejse rundt i verden for at undersøge, hvad jord og mudder betyder i forskellige lande. De skal blandt andet grave efter diamanter, spille mudderbingo og være levende spillerbrikker fra frø i jorden til smukke blomster.
Gnisterne undersøger luften og skal på opdagelse helt til månen. De skal også på rygsækkeløb og finde de ting, de skal bruge til ekspeditionen. Alle aktiviteter indeholder også et eksperiment.
Gnisterne tager på rejse for at se nærmere på ild. De laver røgsignaler med salt og kakaopulver i USA og de skal til Sydafrika og tænde ild, som man gjorde i gamle dage med flint og tændstål.
På det seneste CENTERLEDERMØDE (CLM) blev vi enige om at arbejde på et fælles centermærke. Der har tidligere i en anden fælleskorpslig konstruktion været et centermærke. Det nye mærke skal kunne tages af alle aldersgrupper, men aktivitetsindholdet vil naturligvis skulle tilpasses. Vi har prøvet at indtænke såvel spejderideen som de korpslige fokusområder, som vi har kendskab til.