Emne: Løb/leg
Pigerne får forståelse for, at tid ikke kun er et tal, som aflæses på et ur.
- Et antal papkasser, hvoraf der kan klippes urskiver og visere
- ”Soldater” til fastgørelse af viserne
- Farver
- Lim
- Sakse
- Evt. et kort over tidszoner
1. Pigerne skal fremstille et stort ur (evt. 2 og 2), tegne timetal fra 1-12 på, og sætte visere på, så de kan køre rundt.
2. Sammen skal I indstille uret på forskellige klokkeslæt, f.eks. hvad tid vi står op, går i seng, møder i skole, spiser til middag osv., så pigerne bliver bevidste om, hvad de bruger tid på i løbet af en dag.
3. Lad smutterne forestille sig, hvad de kan nå at gøre i løbet af: 1 sekund, 1 minut, 1 time, 1 døgn, 1 uge, 1 måned eller 1 år.
4. Lad dem udføre små øvelser: Prøv at stå på ét ben i 30 sekunder, tie stille 1 minut eller andet. Det er meningen at pigerne selv skal bedømme, hvornår tiden er gået.
5. Tag tid på dem, og fortæl dem hvor lang tid de egentlig brugte.
6. Når vi sover, er der andre børn på kloden der er vågne. Lad pigerne gætte hvad klokken er i andre lande, ved at vise det på uret. Sammenlign evt. med et kort over tidszoner.