Underemne: Koder
At pigerne lærer, hvordan en rebus fungerer. Gennem en lille leg får de selv lov til at prøve kræfter med at lave og aflæse en rebus.
- Papir og blyant
- Karameller
- Et eksempel på en rebus
1. Pigerne skal nu lære om rebus, ved selv at lave én. Lederen viser pigerne et eksempel på en rebus og for-tæller pigerne om hvordan en rebus fungerer og tydes.
a. Symbolerne i rebussen symboliserer en ting, altså et ord. Ordets bogstaver skal måske alle bruges, ellers kan der også stå f.eks. minus og så et eller flere af bogstaverne.
b. F.eks. hvis man lave en rebus der betyder ‘bil’. Rebussen kan f.eks. være en tegning af en bi + en tegning af en le minus e. Altså BI+LE-E=BIL.
2. Når pigerne forstår, hvordan en rebus fungerer, skal de introduceres til aktiviteten. De får hver en karamel, som de skal ud og gemme rundt om hytten eller i sko-ven. De skal nu indenfor og lave en rebus, der beskriver, hvor karamellen er gemt.
3. Når rebussen er færdig, skal pigerne i par bytte rebus, hvorefter pigerne skal tyde den andens rebus og ud og finde den gemte karamel.