Emne: Løb/leg
Pigerne skal ud på skattejagt, hvor de skal prøve forskellige aktiviteter og komme rundt til forskellige steder. De skal sanse, løbe samarbejde og flere andre ting.
Kommer an på, hvilke poster I laver
1. En god skattejagt starter med en god rammehistorie. Fortæl for eksempel pigerne, at en leder har mistet noget, som de skal hjælpe hende med at finde. De skal ud på forskellige poster med opgaver, som de skal løse, og til sidst vil de finde den forsvundne ting, hvis de er gode nok.
2. Lad pigerne med deres forældre gå rundt til posterne i samlet flok (medmindre I er for mange), og lad pigerne klare udfordringen. Når udfordringen er klaret, får de en ledetråd til næste post.
3. Eksempler på poster:
a. Vis tegninger af dyr og få dem til at sige dyrelyden, for at de kan få det næste dyr. Når de har sagt nok dyrelyde, får de ledetråden til næste post.
b. Gå med æg på en ske. Få pigerne til at transportere æg fra et sted til et andet sted på en ske (størrelsen kan varieres efter pigernes alder). Når alle æggene er flyttet, får de den næste ledetråd.
c. Lav en blanding med ulækre ting i en spand (f.eks. havregrød, kogt pasta, ketchup, majs og lignende) gem forskellige ting i blandingen som pigerne skal finde. Når alle tingene er fundet, får de næste ledetråd.
d. Lav en forhindringsbane, som pigerne skal igennem. Det kan være snor, der er lagt ud, som de skal ”gå på line” på, ting de skal kravle under/over, ting de skal hoppe mellem. Tænk kreativt og brug hvad der er, hvor I er. Når alle er igennem forhindringsbanen, får de næste ledetråd.
e. Saml et puslespil i fællesskab (gerne et med forholdsvis store brikker). Når puslespillet er samlet, får de næste ledetråd.
f. Lav en smagekimsleg. Giv pigerne bind for øjnene, og få dem til at smage på forskellige ting, som de skal gætte hvad er (f.eks. sukker, vingummi, lille tomat, marmelade, ketchup og lignende. Når alle pigerne har smagt på tingene, og de har gættet på det alt sammen, får de den næste ledetråd.
g. Lav tingfingerleg på et begrænset område. Gem nogle ting, som pigerne skal finde. Når de har fundet alle tingene, får de næste ledetråd.
4. Sammensæt selv længden og blandingen på posterne på løbet og find eventuelt selv på flere, og når de til sidst har fået den sidste ledetråd, så hav den ting, de leder efter gemt, hvor den sidste ledetråd fører hen.