Børnehaveklasselærer: Spejdertørklæderne er tørret og spændte på endnu en uge

18.05.2021

Børnehaveklasselærer Bettina var sidste år med i projektet ”Den lille spejderuge” sammen med sin klasse. Det var en god oplevelse for børnene, så nu glæder hun sig til at gentage succesen efter sommerferien.

I Bettina Neumanns stue står et tørrestativ fyldt med farverige spejdertørklæder. Hun er nemlig børnehaveklasselære på Fløngskole, og har netop vasket sidste års tørklæder fra Den lille spejderuge. Nu glæder hun sig til at kunne give de børn, der starter efter sommerferien, de samme gode oplevelser i naturen, som den nuværende børnehaveklasse fik sidste september.

”Jeg havde selv syet nogle tørklæder, fordi vi endte med at være flere end der var tørklæder til. Men børnene var ligeglade med, at tørklæderne ikke var ens og at nogle var hjemmesyede. Børnene købte bare præmissen om at vi skulle lege spejdere, og så tog de et tørklæde på,” fortæller Bettina.

I naturen er der ulækre insekter og højt til loftet

Det giver noget helt særligt også at komme ud i naturen og grave efter insekter og frem for at sidde i klasseværelset hele tiden. På Fløngskole blandede de alle tre klasser på årgangen og tog dem med ud i en nærliggende skov. Børnene syntes det var ’megasjovt’, og Bettina fortæller at nogle også blev udfordret på ulækkerhed.

”Der er altid nogle børn, der synes edderkopper eller andre dyr er lidt ulækkert. Men de fleste synes, det er sjovt at grave efter insekter. Især at lave væddeløb med dem,” siger hun smilende. Hertil forklarer hun, hvordan naturen også dannede gode rammer kreativitet og fællesskabsfølelse:

”Vi var fælles i grupperne om at bygge huler. Bagefter kunne man så invitere de andre til besøg i ’gul hytte’. Det var fedt, for der sker noget, når man er en gruppe, der er fælles om en beskæftigelse. Desuden er der bare ’højere til loftet’ i naturen, og det kan være befriende med færre regler for, hvad man må og ikke må.”

Det hele må ikke drukne i bogstaver

Ifølge Bettina er Den lille spejderuge en god øjn-åbner for, hvor læringsrigt det er at være i naturen, få jord under neglene og for eksempel lære at bygge huler med presenninger. Det har inspireret hende til at lave flere spejderdage løbende.

”Vi er begyndt at lavet flere spejderdage i løbet af året. Til jul snittede vi eksempelvis, og så har vi haft nogle båldage. Vi vil også gerne have flere huledage. Den lille spejderuge mindede os nemlig om, at det hele ikke må drukne i bogstaver. Vi skal huske at prioritere naturaktiviteter,” siger hun begejstret.

Få det til at passe ind i jeres program

På Fløngskole kunne klasselærerne ikke få det hele til at gå op, hvis de skulle tage en hel uge ud af programmet. Derfor var de kreative og fordelte dagene over tre uger. Det kan Bettina anbefale at gøre fremfor at gå helt glip af oplevelsen.

”Jeg kan klart anbefale stadig at lave nogle spejderdage, hvis man ikke kan få det til at passe ind i kalenderen med en hel uge. For eksempel kan man så tage to dage hver uge i tre uger i stedet. Det fungerede fint for os, og der er rigeligt materiale at tage af,” siger Bettina og fortæller, at de dog overvejer at samle det i ét helt forløb i naturen denne gang.