Børnehaveledere begejstrede for Den lille spejderuge

20.03.2024
Den lille spejderuge nærmer sig med hastige skridt, og lige nu er seje pigespejdere ved at lære børnehaveklasseledere, hvordan de kan få den ultimative lille spejderuge.

En kursusdag hos De grønne pigespejdere med Den lille spejderuge og naturformidling i fokus har givet børnehaveklasseledere mere mod på at tage undervisningen ud i naturen med et spejderfokus i undervisningen

Lugten af bål, lyden af presseninger, der bliver foldet ud og smagen af brændte skumfiduser var nogle af de indtryk, sjællandske børnehaveklasseledere fra  kunne opleve på Spejdercenter Holmen, da de i sidste uge var på kurset Naturformidling i børnehøjde.

Kurset, som var planlagt og faciliteret af dygtige pigespejdere, skulle forberede lederne på at kunne tage deres elever med på et uddannelseseventyr på Den lille spejderuge.  

Vi spurgte nogle af børnehaveklasselederne, hvad de havde fået ud af dagen.  

Anette – børnehaveklasseleder på Viby Sjælland skole  

– Det har været et megafedt afbræk fra hverdagen, og det minder en om, at vi bare skal i gang her til foråret. Det er så fedt, når vi i klassen får taget os sammen og kommer ud i uderummet.  

– Jeg har lært meget, som jeg tænker, man allerede ved børnhaveklassestart kunne begynde at bruge elementer fra. Både det med at børn leder børn, at de kommer i patruljer, men også alle de forskellige værksteder.

Anette fortæller også, at der er flere ting, hun gerne vil tage med videre fra Den lille spejderuge. For eksempel brugen af micro bits i matematiksammenhæng samt at morse alfabetet.  

– Jeg glæder mig til at lave de her spejderdage med eleverne og bruge, hvad vi har lært i dag og koble det til en masse udeundervisning, som vi også kan bruge i dagligdagen. Jeg kommer jo sådan af at sprudle af at komme udenfor, og det tror jeg også, børnene kommer til.  

 Rikke fra Husum Skole og Natascha fra Susåskolen afdeling Holsted

 – Det har været rigtig godt, dagen er gået virkelig hurtigt. Der er sådan en god vekslen mellem at sidde og lytte lidt og så at være rundt. Det har været vældig godt organiseret, og vi er blevet blandet, så vi har lært nye mennesker at kende.

Rikke (th) og Natascha (tv).

– Det har også åbnet mine øjne for, at det giver mening at få børnene endnu mere med. Før har jeg gjort ting klar og været sådan: “Værsågod børn”, men nu tør jeg at have børnene med lidt mere fra start.  

Både Natascha og Rikke var meget begejstrede for patruljeordningen, hvor børnene får ansvar for hinanden og et barn leder den patrulje. Det gør både lærernes arbejde mere overskueligt og styrker børnenes tro på sig selv.  

– Jeg glæder mig til, at vi skal være ude meget mere af skoledagen. Jeg har før startet indenfor, hvor vi har hørt lidt om Pia Pindsvin, hvorefter vi gik ud og lavede en aktivitet for så at gå ind igen. Jeg tror, jeg er klar til at være ude hele ugen. Vi laver en base, der også kan skærme for de børn, som måske ikke kan rumme det helt store rum, så vi kan gøre naturen til alle.  

Tess – Børnehaveklasseleder i på Vibenshus Skole på Østerbro  

– Det har været vildt fedt at komme ud og prøve tingene og snakke med de andre, der har prøvet det før. Vi har sparret og vidensdelt, så jeg faktisk har fået mod på at prøve flere ting med min klasse.

– Der er mange ting, vi allerede bruger i min børnehaveklasse, men jeg tænker, jeg kan skrue lidt på nogle flere parametre og bruge det endnu mere. Jeg har fået meget ud af i dag, og der er mange ting, jeg kan tage med hjem.  

– Jeg glæder mig især over alt det med bål, vi har lært. Jeg tænkte, at det ikke var noget, jeg kunne bruge til så meget, for jeg har ikke nogen bålplads på skolen, men i bund og grund kan jeg tage en lille foliebakke. Vi har lært at tænke alternativt, og hvordan vi kan få det ind i undervisningen, der hvor vi er.