En torsdag i maj troppede børnehaveklasseledere fra hele landet op på Spejdercenter Holmen. De skulle bruge en dag som elever på kurset Naturformidling i børnehøjde, der er et tilbud i forbindelse med Den lille spejderuge.
Lærerne skulle igennem programpunkter om spejdermetoden, udelæring, bål og udfordringer.
Det overraskede kursuslederne, hvor meget deltagerne lignede spejderledere.
“Børnehaveklasseledere er meget ligesom spejderledere. De er pragmatiske, kan godt lide at lege, og de kaster sig bare ud i ting,” fortæller Charlotte “Smil” Thiel Pedersen, kursusleder og pigespejder.
Kurset er bygget op omkring aktiviteter og refleksion, da det er en klassisk spejdermodel. Først laver du en aktivitet, så reflekterer du over, hvad den gjorde ved dig. I Den lille spejderuge afsluttes alle aktiviteter i løbet af ugen også med en refleksion.
“Grundtanken med kurset er, at lærerne skal prøve aktiviteter og lege af, som indgår i Den lille spejderuge. Man husker bare bedre ting, når man har prøvet dem, end når man hører om dem,” siger den anden kursusleder, pigespejder Lise Neidel.
Det program var deltagerne helt med på.
“Alle lærere kastede sig virkelig ind i det og deltog 100 procent i alle aktiviteter. Vi havde været lidt nervøse for, om de nu ville deltage aktivt i det program, vi havde lagt. Men her må vi bare sige, at alle var med,” siger Charlotte “Smil” Thiel Pedersen.
Deltagerne på kurset lærte blandt andet, hvordan man kan skabe et rum, blot ved at lægge et reb i en cirkel på jorden eller hænge en presenning op mellem to træer. De prøvede også metoder af til, hvordan man kan samle en stor flok børn, der er gået på eventyr i alle retninger udendørs.
På udebane
For mange elever vil det være helt nyt, det der med at undersøge naturen, lave bål og være spejder. Derfor er det vigtigt, at lærerne også prøver på egen krop, hvad det vil sige at være på udebane. Så kan de nemlig hjælpe eleverne bedst muligt med de nye udfordringer.
“Det er en vigtig del af det at være spejder, at man ikke hele tiden er i kontrol. Du skal være modig og turde stole på, at vi sammen finder en løsning,” siger Lise Neidel.
Det oplevede lærerne blandt med udfordringen om at stikke hænderne ind i forskellige “følekasser”, hvor de ikke vidste, hvad der ventede dem i mørket. Derudover skulle alle også spise græshopper, som de selv ristede over bål.