Grib chancen og hold åbent hus nu – Holstebro fik 40 nye piger

14.05.2021

Holstebro havde stor succes med deres medlemskampagne, for til åbent hus-arrangementet dukkede der 40 nye børn op. Opskriften var postkort til pigerne, besked til skolerne samt i avisen og selvfølgelig et favnende fællesskab.

Da Holstebro for nyligt holdt åbent hus, dukkede der mildt sagt en del flere op, end de havde regnet med. Hele 40 spændte piger fra 0-3. klasse troppede op med deres forældre. Det gav ganske vist gruppen lidt sved på panden med hensyn til forsamlingsforbud, men efter at have delt sig ud i mindre grupper på et større område, blev dagen en kæmpe succes og førte til mange nye medlemmer. Derfor opfordrer Holstebros gruppeleder Gitte Preussler andre grupper til at gribe chancen for en succes med Åbent hus:

”Vi skal glide på bølgen om, at der er KÆMPE behov for fritidsaktiviteter, og alle har forstået at man skal være udenfor.”

Corona har gjort os natur- og fællesskabsglade

Gitte tror, at succesen med årets medlemskampagne, blev så meget større end normalt, fordi alle hungrer efter fællesskaber ovenpå corona-nedlukninger. Derudover kan det også være, at flere har fået øjnene op for, hvor fedt det er at være ude i naturen, mener hun. ”Jeg tror børnene er blevet vænnet til at være ude på en anden måde end før corona.”

Naturglæden og savnet efter fællesskaber, gør at det er det helt rigtige tidspunkt til at holde åbent hus, og derfor opfordrer Gitte alle grupper til at gribe chancen – og som hun selv siger: ”Det er jo nemt, for man kan bare bruge materialet fra medlemskampagnen.”

Inviter, inviter, inviter – og fang telefonnumrene

Holstebro har sat skarpt på PR, for at få informeret så mange som muligt om, at de holdt Åbent hus. Men ifølge Gitte har de ikke gjort mere end de plejer, og ikke gjort mere end hvad medlemskampagnen opfordrer til. Her er de tre trin, man kan følge, hvis man håber på at opnå en lignende succes:

1. Postkort til pigerne

”Vi søger for at pigerne i stride strømme får medlemskampagne-postkort med hjem, som de kan give til deres veninder,” fortæller Gitte.

2. Få noget i avisen

Der ligger forslag til færdige artikler, man kan sende ind til sin lokalavis på medlemskampagnesiden på Pigespejder.dk. Den er i word-format, så man kan selv redigere artiklen, så der står det rigtige gruppenavn og den rigtige dato.

3. Send en aula-tekst til alle skoler i nærområdet

Tredje ting, som Holstebro gjorde, for at oplyse om deres Åbent hus, var at sende en besked til alle skoler tæt på og bede dem lægge den op på Aula. ”Selvom der er nogle skoler i blandt, der ikke vil gøre det, skal man bare prøve at sende en tekst rundt til alle alligevel. Her må man godt være naiv og spille lidt dum,” siger Gitte med et glimt i øjet. Aula-tekstforslag kan også findes på Pigespejder.dk.

Få forældrenes telefonnumre

Når man afholder selve begivenheden, er det desuden smart at have en stående ved ”indgangen”, som er klar til at fange forældrene og spørge om et telefonnummer, når de ankommer med deres børn. Så kan man nemlig skrive til dem og høre, om de ikke har lyst til at komme igen næste gang.

For Holstebrogruppen var der mange, der kom igen til det efterfølgende spejdermøde, fortæller Gitte glad: ”Der kom 20 piger til mødet ugen efter. Det skal ses i lyset af, at der var nogle klasser, som var hjemsendt på grund af en coronanedlukning, og at vejret heller ikke var supergodt. Derfor får alle lige en til opfølgende sms, hvor der står at de er velkomne næste uge, uanset om de ikke var der sidst eller ej.”

Holstebro er ikke den eneste gruppe, som har haft stor succes med at køre medlemskampagnen nu. Derfor er der gode chancer for, at jeres gruppe også vil opleve stor tilslutning og nye medlemmer, hvis I får fastsat en dag, hvor nye nysgerrige piger kan komme på besøg.