Hun skal bringe ny viden om pigers udeliv

09.04.2021
Privatfoto.

Astrid Ishøi brugte bryllupsrejsens seks måneder på at gå Norge på langs. Hun har deltaget i friluftsudfordringen Alene i vildmarken og så har hun aldrig oplevet at gå ud og komme sur ind. Astrid skal følge projektet Spejd med pigerne, og hun er begejstret over at være koblet på projektet, der skal få endnu flere piger til at opleve glæden ved et aktivt udeliv.

Astrid Ishøi er kvinden, der skal følge projektet Spejd med pigerne tæt og skrive den videnskabelige rapport, som skal gøre os alle sammen klogere på pigers udeliv. Og det er lidt af et drømmeprojekt for den videnskabelige assistent fra Syddansk Universitet.

”Spejd med pigerne er et virkelig interessant projekt, da vi netop mangler viden om piger i naturen. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at piger er mindre ude end drenge, og at de er ude på en anden måde og med et andet fokus. Det har jeg selv erfaret gennem tidligere undersøgelser. Der sker et skifte i de små klasser, hvor pigerne i højere grad vælger at være indenfor. Det skal vi simpelthen gøre noget ved,” siger Astrid Ishøi.

Astrid Ishøi har tidligere arbejdet med at evaluere tre kommunale projekter omhandlende sundhedsindsatser i naturen og har derfor erfaring inden for sundhed, friluftsliv og natur. Desuden er hun personligt motiveret af friluftslivet og ønsker, at langt flere piger får samme gode oplevelser.

Altid en god idé at gå ud

”Naturen kan noget andet, end de indendørs rammer vi ellers færdes i. Vi bruger andre sider af os selv, når vi er i naturen. En lang række undersøgelser understreger da også, at aktiviteter i naturen er værdifulde for børns sundhed og trivsel. Personligt har jeg aldrig oplevet at gå ud og komme sur ind. Det er bare altid en god idé at komme ud,” siger hun.

Astrid Ishøi har altid selv været aktivt friluftsmenneske. Derfor tog hun også udfordringen op og deltog i 2018 i DR-programmet Alene i vildmarken, hvor hun blev i 25 dage. Derfor glæder det også Astrid, at Spejd med pigerne skal tilvejebringe viden, der kan få endnu flere piger ud i naturen, fordi ”det gør noget godt for krop og sind.”

Derudover er opgaven spændende, fordi det netop er pigernes oplevelser, der i høj grad skal evalueres. Derfor er det klassiske interview ikke nødvendigvis den bedste måde at få pigerne i tale.

”Det er klart, at det kalder på en særlig opmærksomhed, når store dele af evalueringen skal laves med børn. Jeg skal forsøge at blive i deres kontekst og stille mine spørgsmål på en måde, så de føler sig trygge og godt tilpas. Derudover er det min erfaring, at børn kan have lidt vanskeligt ved at huske tilbage på noget, der er sket og reflektere over det, og derfor skal jeg spørge nysgerrigt ind til deres udeoplevelser, mens de er ude,” forklarer Astrid.

Med de voksne deltagere i projektet vil Astrid lave mere klassiske interviews for at få sat ord på deres erfaringer og refleksioner om projektet.

Viden andre kan bruge

Frem til sommerferien vil tre projektgrupper med spejderledere, SFO-personale og piger i målgruppen i Ribe, Haderslev og Kalundborg udvikle tilgange og aktiviteter, som skal testes fra august og tre måneder frem.

”Jeg kommer til at følge projektet på sidelinjen frem til efter sommerferien, hvor det projektgrupperne har udviklet, skal testes af piger i SFO. Her vil jeg være til stede i de tre SFO’er, hvor jeg vil observere aktiviteterne og lave det, vi kalder ’go-along interviews’ med pigerne. Det er mere uformelle samtaler med pigerne imens eller lige efter, at de har lavet en aktivitet,” fortæller Astrid.

”Min rolle bliver at indsamle viden og erfaringer fra pigerne, spejderlederne og SFO-personalet i de tre projektgrupper og skrive det sammen på en måde, så andre kan bruge erfaringerne i deres egen praksis,” slutter hun.

Spejd med pigerne er støttet af Friluftsrådet og bliver til i samarbejde med Center for Børn og Natur.