Dianalund gruppe giver børnehaveklasserelever spejderoplevelser med “Spejder for en dag”

15.08.2023
Foto: Mikal Schlosser.

I samarbejde med KFUM-Spejderne har Dianalund gruppe de sidste 15 år i slutningen af skoleåret haft besøg af 0. klasserne til “Spejder for en dag”. Stinne Pedersen, som er medarrangør og enhedsleder for smutterne i gruppen, fortæller om dagen, og hvordan det skaber flere medlemmer efter sommerferien.  

Lige inden skoleårets sommerferie startede, fik pigespejderne fra Dianalund gruppe besøg af ikke mindre end cirka 60 børnehaveklasseelever fra Holbergskolen i løbet af en formiddag.

I alt ti patruljer, som hver ankom et par timer ad gangen i grupper á fem, og som skulle prøve kræfter med at være spejder for en dag med en masse forskellige spejderaktiviteter.

 

En anderledes og lærerig dag

Stinne Pedersen er smutteleder i Dianalund gruppe, og så er hun medarrangør af “Spejder for en dag”. I tæt samarbejde med 0. klassernes børnehaveklasseledere står hun og hendes spejderkollegaer for en formiddag, hvor der er lagt så meget læring ind, som det overhovedet er muligt.

– Fra skolens side er formålet nemlig, at børnene kommer ned og oplever og lærer nogle ting på en anden måde, end når de er i skole. På dagen er der især fokus på at lære at samarbejde, og derudover færdes de i trafikken ned til spejderhytten, så de også får lært det, fortæller Stinne.

Og feedbacken fra børnehaveklasselederne? Den er helt utvetydig, fortæller Stinne.

– De synes, dagen var virkelig god. Nogle af lederne var nye i det, og de sagde: “Hold da op, det var en virkelig anderledes skoledag, hvor vi fik set, at de børn, der er bogligt stærke, ikke nødvendigvis er stærke i praktiske funktioner.” Det er jo også det, vi ser: At dem, der er bogligt stærke, også kan være praktisk stærke – men vi ser også nogle, der ikke er bogligt stærke, men som virkelig kan noget med deres hænder, siger Stinne.

 

En dag, som giver flere pigespejdere

Formålet med dagen er at få flere medlemmer til gruppen og at pirre børnenes interesse for at begynde til spejder efter ferien.

Det er meget forskelligt, hvor mange nye pigespejdere dagen giver fra år til år, men helt sikkert er, at der hvert år kommer flere pigespejdere til gruppen efter sommerferien.

– Vi ser det som en fair måde at oplyse om spejderarbejdet, om at vi eksisterer, og at vise hvor vores spejderhytte ligger, fortæller Stinne.

– På dagen giver vi børnehaveklasselederne vores hjemmelavede foldere med PR-materiale med hjem. Det er optakten til, at børnene kan melde sig til spejder efter sommerferien. Jeg har aftalt med skolesekretæren, at jeg kommer op og afleverer breve til pigerne i de nye 0.-,1.-, 2.-, 3.- og 4.-klasser.

Når de så melder sig til spejder, spørger Stinne altid, hvor de har hørt om pigespejderne. De fleste svarer, at det er igennem brevet, de har fået med hjem. hvor de har set os henne.

– Så vi gider ikke dyre avisannoncer, for vi rammer jo målgruppen direkte på skolen, siger Stinne.

Fem poster, der emmer af spejderliv

“Spejder for en dag” emmer naturligvis af masser af spejderaktiviteter. Børnene får nemlig 20 minutter på hver af de fem poster, hvor de afprøver forskellige ting. Få et indblik i dem her.

1. Den første post står KFUM-Spejderne for. De har Nepal som venskabsland, så der skal børnene skrive deres navn med Nepals skrifttegn.

2. Den anden post står Stinne selv for. Her er børnenes opgave at sætte de fire verdenshjørner på kompasset, og så skal de bagefter lege Kameler i sandstorm. Legen er en rigtig god, fordi den giver læring i kompasretninger, og hvor ting er. Stinne opfordrer dem også til at lege den i frikvarteret i skolen, fordi de nu har de lært det.

3. Ved den tredje post skal børnene lære at binde råbåndsknob, og hvis de kan nå det, lærer de også at binde en sløjfe på deres sko.

4. Den fjerde post er en kimsleg, hvor der på forhånd er lavet en bakke med 15 ting, som børnene kender. De har også fire små rygsække med fem forskellige ting i hver. Her skal de føle på genstandene og gætte, hvad de er. Her bruger de både syns-, huske-, og følesansen.

5. Den femte post har KFUM-Spejderne, og her skal børnene lave bål med skumfiduser, kiks og grønt saftevand. Bagefter er man ikke i tvivl om, hvem der har været ovre ved bålet, fordi de har skumfiduser over hele hovedet resten af dagen.