Hvordan i alverden hænger udendørs pigespejderliv sammen med skærme og sociale medier? Det gav kulturformidler og ekspert på børn og unges digitale dannelse, Mia Ben-Ami, et bud på i sit foredrag ”Digital dannelse i øjenhøjde” på weekendens Nyborg Strand Kursus.
Af Nicoline Viola Hoeg
”Internettet er verdens største land, og der er ikke nogen regler. Det er det rene vilde vesten.”
Sådan begyndte kulturformidler og ekspert på børn og unges digitale dannelse, Mia Ben-Ami, sit foredrag på det netop afsluttede Nyborg Strand Kursus, hvor hun gjorde de omtrent 400 pigespejdere i salen klogere på internettet og sociale medier. Mia er selv gammel spejder og hun ved derfor, at der stadig er brug for det fysiske fællesskab, man får gennem spejder:
”Jo mere hightech vores hverdag bliver, jo mere hightouch skal vi også huske at være. Vi har altså ekstra brug for at mærke fællesskabet og at holde hinanden i hånden. Spejderlivet er et godt sted at starte, hvis man vil skabe en modpol til den digitale bevægelse,” forklarer hun.
Men selvom spejdermødet kan være et nødvendigt afbræk fra internettet og de sociale medier, kan man kan altså ikke ignorere det helt, når man har med unge mennesker at gøre. Og det er vigtigt, at man som spejderleder spørger ind til, hvad der sker på internettet for de unge, forklarer Mia Ben-Ami:
”Som spejderleder har du et vigtigt forhold til dine spejdere. Og præcis ligesom du ville spørge ind til, hvordan det går i skolen, så skal du også spørge ind til, hvad der sker på internettet. Der sker rigtigt mange ting derinde, som børnene kan have brug for at snakke om.”
Mia Ben-Ami opfordrer til, at man bruger WAGGS’ materiale, Surf Smart (klik her), hvor man i gruppen kan tage et mærke i at begå sig på nettet og derved få en god snak om digitale vaner.
Nye spejdere findes på de sociale medier
Selvom et udendørs spejderliv kan virke som modsætningen til alt dét, der foregår online, så er der altså meget potentiale i internettet for spejdere, forklarer Mia Ben-Ami:
”Man kan sagtens tage de sociale medier med ind i spejdergruppen. Det er for eksempel et genialt sted at hverve nye medlemmer,” forklarer hun og fortæller, at det primært er Facebook og Instagram, man kan bruge til dette.
”Jeg tror vigtigste De grønne pigespejdere skal gøre er at gøre opmærksom på jer selv. De værdier, der er i at være spejder, går aldrig af mode. Det går aldrig af mode at være én der kan noget, tør noget og gør noget. De grønne pigespejdere er nogen, der tør tage en chance – det kan vi for eksempel se i den nye fysiske identitet, I skaber med den nye uniform. Dét skal I vise omverdenen på de sociale medier, for så vil folk gerne være spejder!”